SEO

Sukcesy sklepów meblowych – czyli jak pozycjonować branże meblową?

Przy charakteryzowaniu branży meblarskiej w Google konieczne jest uwzględnienie specyfiki danego sklepu internetowego. Aktualnie obsługujemy kilka projektów zajmujących się dystrybucją mebli, natomiast charakterystyka każdego z biznesów jest diametralnie różna. Nasze doświadczenia postaram się zawrzeć w poniższym artykule, przedstawiając kluczowe elementy, które doprowadziły do osiągnięcia założonych celów.

Data
2 sierpnia, 2023
Branża
Sklepy meblowe
Typ projektu
SEO
Czas realizacji
9-13 miesięcy

Skuteczne strategie SEO dla sklepów meblowych

Z racji dużego spektrum prowadzonych projektów nasze doświadczenia pozwalają nam na przygotowywanie coraz skuteczniejszych strategii, które można podzielić w zależności od prowadzonej działalności, każdy z wymienionych modeli biznesowych będzie potrzebował zbliżonych działań, ale ze skupieniem większej uwagi na zróżnicowanych elementach.

Obsługiwane przez nas modele biznesowe

  • sprzedaż detaliczna,
  • sprzedaż hurtowa,
  • dropshipping,
  • sprzedaż mebli na zamówienie.

Klucz do sukcesu to dobranie odpowiednich fraz

Dobranie odpowiednich fraz kluczowych determinuje nas do znalezienia się w miejscu, gdzie szukają nasi klienci. Ponadto przygotowanie odpowiedniego researchu słów kluczowych pozwoli odpowiedzieć na potrzeby osób szukających konkretnego produktu lub całej kategorii produktowej. Przy wyborze słów skupialiśmy się na analizie trzech głównych parametrów takich jak:

  • wolumen wyszukiwań w skali miesiąca,
  • trudność słowa kluczowego,
  • intencja zapytania.

Korzystając z narzędzi takich jak Ahrefs czy Semrush

możemy określić, czy jesteśmy w stanie osiągnąć założone cele w wyznaczonym czasie, który został przedstawiony podczas rozmów z naszymi klientami.

W pierwszym okresie projektu skupiamy się na frazach, które mają mniejszy wskaźnik KD (Keyword Difficulty), nawet kosztem popularności danej frazy. Tak obrany kierunek jest podyktowany chęcią jak najszybszego zwiększenia rentowności biznesu, co pozwala na wytrwanie w spokoju do kolejnego etapu, czyli do skupienia się na frazach, które będą generowały znaczący ruch i sprzedaż na stronie, ale wymagają więcej czasu na dotarcie do minimum TOP5.

Poniżej przykładowe, bardzo konkurencyjne frazy kluczowe. Kierując się parametrem trudności, szanse na pozyskiwanie z nich ruchu jest bardzo małe i przede wszystkim czasochłonne. Dodatkowo wartym prześledzenia jest fakt, jakie sklepy internetowe znajdują się na pierwszej stronie wyszukiwarki dla jednej z bardziej konkurencyjnych fraz, tj. „sklep meblowy”. Są to organizacje dysponujące ogromnymi środkami przeznaczanymi marketing, więc obranie sobie za cel rywalizowanie z takimi e-commercami będzie jak walka Dawida z Goliatem, lecz bez happy endu.

Klucz do sukcesu to dobranie odpowiednich fraz

W skrócie – to, co u nas działa, to dobrze wykonany Keyword Research, do którego nie podchodzimy jako zło konieczne, tylko jako sposób na znalezienie niszy, w której produkty z portfolia naszych klientów będą się odnajdowały z powodzeniem. Wartym podkreślenia jest fakt, że bazowanie na wcześniej przyjętym parametrze dotyczącym trudności słowa kluczowego jest skuteczną strategią sprawdzającą się w większości przypadków, czego dowodem są poniższe projekty z całkowicie różnymi modelami biznesowymi, ale z jednym wspólnym elementem; każda z domen była świeża i nigdy nie były prowadzone na nich działania z zakresu SEO.

sklep z meblami HoReCa (czas prowadzenia projektu: 6 miesięcy)

Sklep meblowy to ciągły plac budowy - czyli jak struktura serwisu wpływa na widoczność i potencjał sprzedażowy

Potencjał sklepów meblowych można pomnażać bez końca, bowiem jeden produkt może odpowiadać kilku różnym zapytaniom. Przykładem, którym lubię się posługiwać, jest bardzo marżowy produkt jednego z naszych klientów, a mianowicie konsola. Szybka analiza jest w stanie pokazać, jak w prosty sposób można zwiększyć potencjał sprzedażowy sklepu.

Pod każdą z przeanalizowanych fraz stworzyliśmy kategorie produktowe, które umożliwiają wdrożenie dodatkowych opisów oraz budowę profilu linkowego. Aktualnie każde słowo jest targetowane do odpowiedniego adresu URL w taki sposób, aby ruch był przekierowywany w obszary strony, na których najbardziej nam zależy. Dzięki takiemu zabiegowi mieliśmy możliwość rozbudować sklep o dodatkowe 16 nowych kategorii, co stanowi około 35% aktualnie istniejących.

Przykładowa rozbudowa sklepu o dodatkowe kategorie bazujące na słowie kluczowym Konsola.

Czy Google lubi takie zmiany?

Odpowiedzieć na pytanie można bardzo krótko: jeszcze jak!

Google uwielbia takie zmiany. Najlepiej udokumentowanym przykładem jest jeden z naszych projektów, który wpadł w stagnację. Próbowaliśmy redagować content, zmienialiśmy strategię linkbuildingową, natomiast dopiero przy masowym rozbudowywaniu serwisu osiągnęliśmy pożądany efekt, na który nie musieliśmy czekać zbyt długo. Działania w tym kierunku rozpoczęliśmy z początkiem października i obecnie prezentują się następująco

Wzrost fraz kluczowych

  • TOP100 z 703 do 1241 (+76%),
  • TOP10 z 29 do 45 (+55%),
  • TOP3 z 14 do 72 (414%).

Poprawa struktury serwisu

Bardziej szczegółowo możemy przyjrzeć się bezpośrednio danemu adresowi URL, który odnosi się do przykładu frazy Komody do salonu. Strona została zaindeksowana po kilku miesiącach, natomiast tempo przyrostu nowych słów kluczowych jest bardzo satysfakcjonujące i obrany trend wzrostowy jest ciągle kontynuowany.

Wzrost słów kluczowych na danym adresie URL

Potencjał ruchu z jednego adresu URL

Wartym podkreślenia jest fakt, że zaczytywane frazy są bardzo kaloryczne pod kątem wyszukiwań oraz przede wszystkim cechują się intencją zakupową. Niebiesko na czarnym widać, jak wiele możemy zyskać. Rozbudowując strukturę strony z jednego adresu URL, po zsumowaniu ruchu na główne frazy, całkowity ich wolumen wynosi ponad 24 000 użytkowników w skali miesiąca.

Content marketing dla sklepów meblowych, na co zwracać uwagę, a czego unikać?

E-E-A-T przede wszystkim, czyli budowa treści tworzona na podstawie czterech kluczowych czynników:

  • Expertise – ekspertyza,
  • Experience – doświadczenie,
  • Authoritativeness – autoratywność,
  • Trust – zaufanie.

Artykuł ten jest kierowany bezpośrednio do przedsiębiorców lub osób zastanawiających się nad rozpoczęciem takich działań, dlatego, nie przynudzając, więcej na ten temat można poczytać tutaj.

Generalnie przy temacie content marketingu koła na nowo nie wynaleźliśmy. Staramy się przede wszystkim pisać dla użytkownika, uwypuklając równocześnie zalety produktów.
Większą uwagę przykładamy do analityki podczas przygotowywania planu contentowego.

Osoba odpowiedzialna za projekt przygotowuje plan na najbliższe miesiące, odnosząc się przede wszystkim do konkurencji, u której sprawdzamy:

  • Ilość treści w zzs,
  • ilość nagłówków,
  • czy w nagłówkach pojawiają się słowa kluczowe,
  • zagęszczenie słów kluczowych,
  • wypisanie słów kluczowych, na których najbardziej nam zależy.

Taki pakiet informacji jest przekazywany do działu copywritingu, który z miesiąca na miesiąc realizuje plan, przygotowując treści.

Opisy produktów końcowych - na co koniecznie zwracać uwagę!

Ten akapit będzie głównie dotyczył sklepów działających w formie dropshippingu lub takich, które używają opisów produktów końcowych bezpośrednio od producenta. Zasadność działania hurtowni polega na stworzeniu siatki dystrybutorów, których ilość jest proporcjonalna do siły przerobowych danego hurtownika.

Zarządzający sklepami internetowymi, którzy umieszczają opisy produktów bez ich wcześniejszego redagowania, muszą pamiętać o tym, że Google uważa takie strony za mniej wiarygodne, co w konsekwencji obniża ich wartość.
Najlepszym przykładem jest wklejenie jednego z opisów produktów końcowych w wyszukiwarkę. Od razu możemy zauważyć, że opisy są całkowicie skopiowane lub delikatnie zredagowane.

Wpływ algorytmów na zduplikowane treści

Konsekwencje takiego działania można było zaobserwować podczas marcowej aktualizacji algorytmów, podczas której strona naszego klienta działająca w dropshippingu zaczęła nagle tracić ruch oraz słowa kluczowe, a dotyczyła bezpośrednio: „Aktualizacje wiążą się z dużymi zmianami w algorytmie Google, mające na celu poprawę wyników. Zazwyczaj skupiają się one na E-E-A-T, czyli doświadczeniu, kompetencji, autorytetowości i wiarygodności. Te aktualizacje mogą powodować znaczne zmiany w rankingu. Ta aktualizacja została zakończona 28 marca.”

Prosta recepta - twórz oryginalne i przyjazne teksty

W tym wypadku nie ma drogi na skróty, opisy kategorii czy produktów muszą być unikalne i niezbędne jest kierowanie się pewnymi wytycznymi. Kluczowym elementem jest umiejętne użycie słów kluczowych – są one niezastąpione, ale należy pamiętać, że ich nadmiar może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Dodatkowo nie zapominaj o technicznych aspektach SEO. Odpowiednie tagi, takie jak H1, H2, H3, pomogą wyszukiwarkom zrozumieć strukturę twojej strony. Nie zapominaj też o atrybutach alt dla obrazów, które pozwalają wyszukiwarkom zrozumieć, co jest przedstawione na obrazkach.

Na koniec pamiętaj o doświadczeniu użytkownika. Wszystko, co robisz, powinno mieć na celu ułatwienie klientom korzystania z twojej strony i zapewnienie im najlepszych doświadczeń. Pamiętaj, że zadowolony klient to lojalny klient, a to zawsze przekłada się na sukces biznesowy.

Sukces w SEO, czyli suma cierpliwość i czasu - wypracowane wyniki dla sklepów meblowych

Każdy z poniżej prowadzonych projektów borykał się z innymi problemami, czy to natury technicznej na samej stronie, czy z błędnie przeprowadzonej strategii linkbuildingowej oraz contentowej. Niektóre elementy wymagały więcej czasu, aby poprawić swoje parametry, ale finalnie każdy projekt rozwija się w sposób poprawny i przede wszystkim rentowny. Strategia 5 kroków, którą stosujemy przy okazji każdego z prowadzonych projektów, pozwala na codziennie poprawianie swoich umiejętności, co przelewa się na wyniki naszych klientów.

Do jednostkowo przedstawianych wyników w postaci case study zawsze podchodzę z dystansem. Uważam, że przy prowadzeniu kilkuset projektów, zawsze znajdzie się jeden lub dwa, które zakończą się sukcesem. Wychodząc temu naprzeciw oraz puentując cały artykuł, chciałbym przedstawić kilka projektów sklepów meblowych działających na całkowicie różnych modelach biznesowych i posiadających całkowicie inne buyer persony, ale połączone jednym wspólnym mianownikiem, którym jest sukces. Pozycjonowanie wykonywane zgodnie ze sztuką jest sumą cierpliwości i czasu, których wynikiem są rozwijające się biznesy i zadowoleni klienci.

Wzrost widoczności sklepu z meblami industrialnymi (9 miesięcy)

+754%

Ruch organiczny

+222%

Słowa kluczowe TOP100

+408%

Słowa kluczowe TOP10

+750%

Słowa kluczowe TOP3

Wzrost widoczności sklepu z meblami biurowymi (12 miesięcy)

+714%

Ruch organiczny

+323%

Słowa kluczowe TOP100

+600%

Słowa kluczowe TOP10

+189%

Słowa kluczowe TOP3

Wzrost widoczności sklepu z meblami industrialnymi (9 miesięcy)

+754%

Ruch organiczny

+222%

Słowa kluczowe TOP100

+408%

Słowa kluczowe TOP10

+750%

Słowa kluczowe TOP3

Wzrost widoczności sklepu z meblami na zamówienie (3 miesięce)

+771%

Ruch organiczny

+23%

Słowa kluczowe TOP100

+9%

Słowa kluczowe TOP10

+178%

Słowa kluczowe TOP3

Zapytaj o wycenę Twojego sklepu meblowego

Darmowa konsultacja